Værdigrundlag
Ørkildskolens værdigrundlag tager udgangspunkt i de overordnede rammer for folkeskolens mål i nationalt, såvel som lokalt perspektiv:
- Folkeskoleloven og folkeskolereformens mål
- Vision for læring og dannelse i Svendborg Kommune
- Vision for folkeskolen i Svendborg Kommune
- Ledelsesgrundlag for folkeskolen i Svendborg
En skole for alle, hvor forskelligheden er en styrke i et stærkt fællesskab
De 4 værdier
Fællesskab
På Ørkildskolen indgår alle i et forpligtende fællesskab. Vi arbejder for at fremme lysten og evnen til at indgå i forskellige sociale fællesskaber. Vi forventer at medarbejdere, børn og forældre yder noget til det fællesskab, de er en del af.
Forskellighed
Alle mennesker er forskellige og på Ørkildskolen ser vi forskelligheden, som en styrke i fællesskabet.
Trivsel
På Ørkildskolen mener vi, at trivsel er en forudsætning for læring og udvikling. Alle skal føle sig velkommen og have en oplevelse af at høre til og føle sig anerkendt.
Læring
På Ørkildskolen arbejder vi for, at eleverne får lyst til at lære mere og giver dem mulighed for at lære på forskellige måder og sammen med andre.
Elever fra Ørkildskolen sætter deres egne ord på, hvad der ligger bag Ørkildskolens værdier og ambitioner.
På Ørkildskolen defineres kerneopgaven som følgende:
- Elevernes læring, udvikling og dannelse
Ørkildskolen har med afsæt i værdigrundlaget formuleret fem ambitioner, som arbejdsgrundlag for skolens ledelse og medarbejdere i et fremadrettet perspektiv:
- Den praktisk musiske dimension
- Forskellighed/Mangfoldighed
- Fællesskab
- Trivsel
- Læring
Ledelsesværdier
Ledelsesteamet udøver sin ledelse med afsæt i det overordnede værdigrundlag, mål og ramme. Dette udgør en forståelsesramme og et fundament for ledelsesopgaven som leder på Ørkildskolen.
Ledelsesteamet har med dette afsæt opstillet følgende retningsgivende værdier, ambitioner og udsagn for den ledelsesopgave ledelsesteamet skal løse på Ørkildskolen.
Ledelsesteamet løser og udøver ledelsesopgaven sammen og hver for sig ud fra et systemteoretisk afsæt:
- Vi sætter tydelig retning og skaber følgeskab til skolens opgaver i samspillet med skolens medarbejdere
- Vi udøver ledelse ud fra principperne for delegeret ledelse
- Vi arbejder for at tilvejebringe et godt arbejdsmiljø og undervisningsmiljø
- Vi spiller hinanden og medarbejderne gode – vi sparrer og giver feedback/feedforward
- Vi samarbejder i forpligtende professionelle fællesskaber – ud fra en tydelig opgavefordeling
- Vi skaber rammer og rum der muliggør fællesskabende aktiviteter
- Vi er samskabende i ledelsesteamet ift. opgaveløsningen og vi anvender værktøjer der understøtter ledelsesopgaven
- Vi anvender sproget med en anerkendende tilgang i udøvelsen af vores ledelse